Skånska vattentornssällskapet - Urbanmorfologi
Scanian Water Tower Society - Urban Morphology
Hem Vattentorn - Water Towers Ebers vattentorn Eber's Water Towers Observandum   Vattenblandat   aVA
VA-historia VA-Profiler VA-artiklar VA-litteratur Akvedukter Däxlar Diverse VA Gästsidor Länkar

Skåneland Götaland Svealand Norrland

Vattentorn: Skåne
Water Towers: Scania

Bjuv Bromölla Båstad Eslöv Helsingborg Hässleholm Höganäs Höör Klippan Kristianstad Kävlinge Landskrona Lund Malmö
Osby Perstorp Simrishamn Sjöbo Svalöv Svedala Tomelilla Trelleborg Vellinge Ystad Åstorp Ängelholm Östra Göinge


Arild

Atteköp

Billesholm

Bjuv

Bjärnum

Broby

Bromölla

Bromölla

Brösarp

Båstad

Dalby

Eslöv

Eslöv

Eslöv

Everöd

Falsterbo

Flyinge

Fogdarp

Glumslöv

Grevie

Gärsnäs

Helsingborg

Helsingborg

Helsingborg

Helsingborg

Helsingborg

Helsingborg

Hässleholm

Höganäs

Höganäs

Höganäs

Immeln

Klagshamn

Klippan

Knislinge

Kristianstad

Kristianstad

Kristianstad

Kävlinge

Kävlinge

Landskrona

Landskrona

Landskrona

Landskrona

Ljungbyhed

Ljung-husen

Ljung-husen

Lund

Lund

Lund

Lönsboda

Malmö

Malmö

Malmö

Malmö

Malmö

Malmö

Malmö

Malmö

Malmö

Malmö

Malmö

Munka-Ljungby

Mölle

N Ugglarp

N Ugglarp

Nyvång

Orup

Osby

Osby

Osby

Perstorp

Revingehed

Råå

Sibbhult

Simrishamn

Sjöbo

Slättaröd

Stidsvig

Svedala

Trelleborg

Trelleborg

Trelleborg

Tyringe

Tågarp

Vanås

Vejbystrand

Vellinge

Vollsjö

Västra Karup

Ystad

Ystad

Ystad

Åhus

Ängelholm

Ängelholm

Ängsholm

Örtofta

Örtofta

Bjuv

Bjuv, Kyrkvägen
N 56.0778 - E 12.9314
Reservoarvolym: 2 300 m³
HVY över mark: 37 m
Färdigt år: 1966
Projektör: VBB
Entreprenör: Armerad Betong


Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken "Svenska vattentorn".


Billesholm, Järnvägsgatan (railway)(tower demolished)
N 56.0554 - E 12.9776

© Sveriges Järnvägsmuseum, KDAA00568
Tornet byggt 1917 och rivet 1972. Billesholm 1918.

© Sveriges Järnvägsmuseum, KDAE02803
Billesholm 1917-08-22.

© Sveriges Järnvägsmuseum, KDAE02804
Billesholm 1917-098-08.

Bromölla

Bromölla, Vattentornsvägen
N 56.0724 - E 14.4825

Vy från tåg.
Reservoarvolym: 1 250 m³
HVY över mark: 38 m
Färdigt år: 1966
Projektör: Weibull
Entreprenör: Hässleholms Verkstäder

Vykort. Från Eber Ohlssons bildsamling.

Bromölla, Iföverken
N 56.0756 - E 14.4605


Båstad

Västra Karup, Salomonhögsvägen
N 56.4102 - E 12.7508
HVY över mark: + 140 m
Färdigt år: 1982
Projektör: Kjessler & Mannerstråle

Grevie, Tingsvägen
N 56.3691 - E 12.7873
HVY över mark: + 98 m
Färdigt år: 1967
Projektör: Kjessler & Mannerstråle



Slättaröd, Slättarödsvägen
N 56.4106 - E 12.6637
HVY över mark: + 65 m
Färdigt år: 1972
Projektör: Lajos Neuhauser,
Allmänna Ingenjörsbyrån

Atteköp
N 56.3882 - E 12.8735

Båstad Skåne-Hallands järnväg (SHJ) (railway)(tower demolished)

© Sveriges Järnvägsmuseum, KCAC00251
Båstad 1905.

Eslöv

Eslöv, Kvarngatan (Gamla vattentornet)
N 55.8345 - E 13.3089
Arkitekt: Troligen
C A Ambrosius ingenjörsbyrå
Färdigställandeår: 1905
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken "Svenska vattentorn".

Eslöv, Allmänningen (Nya vattentornet)
N 55.8319 - E 13.2926

Färdigställandeår: 1967

Eslöv

Eslöv, Kvarngatan Södra Stambanan (SSb)
(railway)(tower demolished)
N 55.8388 - E 13.3073

© Sveriges Järnvägsmuseum, KDAE03373
Eslöv 1913-02.

© Sveriges Järnvägsmuseum, KDAE03372
Eslöv 1912-11.

© Sveriges Järnvägsmuseum, KDAE03371
Eslöv 1914-04. Bilden beskuren.

© Sveriges Järnvägsmuseum, KADA00165
Eslöv 1913-02.

Örtofta Södra Stambanan (SSb)(railway)(tower demolished)
N 55.8388 - E 13.3073

© Sveriges Järnvägsmuseum, KDAE08051
Örtofta.

Örtofta, Sockerbruket (industry)
N 55.7817 - E 13.2541


Helsingborg

Helsingborg, Fredriksdal
N 56.0554 - E 12.7222
Reservoarvolym: 7 600 m³
HVY över mark: 37 m
Färdigt år: 1960
Projektör: VBB
Entreprenör: Skånska Cementgjuteriet
Ladda ner artikeln i Stadsbyggnad 1964:   Hälsingborg Water Supply   (in English)

Helsingborg, Ringstorp
N 56.0619 - E 12.7034

Färdigt år: 1905
Arkitekt: Ernst Stenhammar, Stockholm
Konstruktör: Civilingenjören J. Gust. Richert, Stockholm
Entreprenör: Byggmästare Anders J. Wilson, Helsingborg och Helsingborgs stads byggnadskontor

Upprustningsplan för Ringstorps vattenreservoar, 2009-08-24.

Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken "Svenska vattentorn".

Helsingborg, Råå
N 55.9944 - E 12.7526
Byggår: 1916
Arkitekter: August Ewe och Carl Melin, Malmö
Entreprenör: Sana, Malmö
   
Antikvarisk förundersökning - Råå vattentorn
Nedladdningsbar


Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken "Svenska vattentorn".

Helsingborg, Filbornavägen/Österleden
(new water tower under construction)
N 56.0533 - E 12.7533

2018-10-10

2018-10-10

2018-10-10

Helsingborg, Slottshagen (tower demolished)
N 56.0485 - E 12.7015

Efter påbyggnad.

Före påbyggnad.

Efter påbyggnad.

Efter påbyggnad.

Efter påbyggnad.

Efter påbyggnad.

Kvarstående grundmur efter vattentornet vid Slottshagen.

Kvarstående grundmur efter vattentornet vid Slottshagen.

Kvarstående grundmur efter
vattentornet vid Slottshagen.

Kvarstående grundmur efter vattentornet vid Slottshagen.

Helsingborg, Ramlösa (tower demolished)
N 56.0253 - E 12.7298

© Sveriges Järnvägsmuseum, KDEB00498
Ramlösa 1945. Bilden beskuren.
Arkitektfirman Ewe & Melin, Malmö. Byggt 1916 av AB Sana, Malmö. Rivet 1965.

Helsingborg, Norra Hamnen (railway)(tower demolished)
N 56.0516 - E 12.6846

© Sveriges Järnvägsmuseum, KDAE04311
Helsingborg 1918-02-19. Tornet byggt 1917-18. SJ:s arkitektkontor, Stockholm gm arkitekten Folke Zettervall.

© Sveriges Järnvägsmuseum, KDAE04318
Helsingborg 1918-01. Tornet byggt 1917-18. SJ:s arkitektkontor, Stockholm gm arkitekten Folke Zettervall.

Helsingborg, Järnvägsgatan (railway)(tower demolished)
N 56.0412 - E 12.6977

© Sveriges Järnvägsmuseum, KDBA02735
Helsingborg 1938. Bilden beskuren.
Tornet byggt 1906. Arkitekt Alfred Hellerström, Helsingborg.
Byggmästare Nils Persson, Helsingborg.

Hässleholm

Hässleholm, Galgbacken
N 56.1560 - E 13.7845
Vattentornet i Hässleholm är ett i raden av vattentorn som Ivar Tengbom utformade åren kring 1910. I de flesta fall anknyter vattentornen till samtida danska tegelbyggnande, med enkla grundformer och mönster-murade detaljpartier. Ritningen daterad 9 september 1910.
Arkitekturmuseet





Click to Enlarge.

Bjärnum, Jägaregatan
N 56.2904 - E 13.7195
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken "Svenska vattentorn".

Tyringe, Finjagatan (earth reservoir)
N 56.1500 - E 13.5953


Höganäs

Höganäs, Smedjegatan
N 56.2028 - E 12.5474
Reservoarvolym: 400 m³
HVY över mark: m
Vattentornets höjd:
Färdigt år: 1933
Arkitekt: Cyrillus Johansson

Sundstorget med vattentornet vid Smedjegatan till vänster.
Vykort daterad och stämplad fredagen den 7 augusti 1953.

Höganäs, Lerberget, Höganäsvägen
N 56.2028 - E 12.5474
Reservoarvolym: 2 000 m³
HVY över mark: m
Vattentornets höjd:
Färdigt år: 1978
Arkitekt:

Vykort. Från Eber Ohlssons bildsamling. Bildtext: "Lerberget, Sweden. Höganäs vattentorn i nattbelysning. Beläget i Lerberget strax söder om Höganäs. Höjd 44 meter, byggnadsår 1977."

Höganäs, Höganäs AB (industry - tower demolished)
N 56.2072 - E 12.5526
Reservoarvolym:
HVY över mark: m
Vattentornets höjd: 42 m
Färdigt år: 1939-40
Arkitekt: Arkitekt: Hj Elgström & Co,
gm byggnadsingenjör Joel Elgström

Mölle (earth reservoir)
N 56.2884 - E 12.4970

Arild, Balderups allé (earth reservoir)
N 56.2729 - E 12.5662


Höör

Orup, Sanatorievägen (hospital)
N 55.9094 - E 13.5305
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken "Svenska vattentorn".

Fogdarp, Strandvägen, Eslöv-Hörby järnväg (EHJ) (railway)
N 55.8422 - E 13.5413


Klippan

Klippan, Helsingborg-Hässleholms Järnväg, HHJ (railway)
N 56.1306 - E 13.1252

© Sveriges Järnvägsmuseum, KDAD00968
Klippan 1971-09.

Ljungbyhed, Klippan-Röstånga, KRJ (railway)

Stidsvig Skåne-Smålands järnväg (SSJ) (railway)(tower demolished)
N 55.8388 - E 13.3073

© Sveriges Järnvägsmuseum, KDAJ07093
Stidsvig 1920.

Kristianstad

Kristianstad, Vattentornsvägen (Nya vattentornet)
N 56.0346 - E 14.1504
Reservoarvolym: 4 000 m³
HVY över mark: 47 m
Färdigt år: 1965
Projektör: Kjessler & Mannerstråle
Entreprenör: Skånska Cementgjuteriet

Vykort. Från Eber Ohlssons bildsamling.
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken "Svenska vattentorn".

Läs om Kristianstads VA-historia   (från Eber Ohlssons uppsats i samhällsmorfologi 1979)

Kristianstad, Norra Kaserngatan (Gamla vattentornet)
(tower demolished)
N 56.0337 - E 14.1513

Click to Enlarge.
Reservoarvolym: 410 m³
Höjd över mark: 40 m
Färdigt år: 1900

Click to Enlarge.

Vykort. Från Eber Ohlssons bildsamling.

Från Eber Ohlssons bildsamling.

© Sveriges Järnvägsmuseum, KCAC04438
Kristianstad 1930.
Läs om Kristianstads VA-historia   (från Eber Ohlssons uppsats i samhällsmorfologi 1979)

Kristianstad, Barbackagatan,
Kristianstad-Hässleholms Järnväg (CHJ) (railway)
N 56.0345 - E 14.1477
Byggt år: 1915

Åhus, Båtföraregatan
N 55.9328 - E 14.2845

Everöd, Gärds Härads Järnväg (GHJ/GJ) (railway) (tower demolished)
Byggt år: 1900/01


Kävlinge

Kävlinge, Tornvägen
N 55.7910 - E 13.0941
Reservoarvolym: 1 500 m³
HVY över mark: 36 m
Vattentornets höjd: 42 m
Färdigt år: 1968


© Eber Ohlsson 1999

© Eber Ohlsson 1999
Vattentornet välkomnar redan på infartsskyltarna.


Kävlinge, Bangården (railway)(tower demolished)
N 55.7930 - E 13.1110

Foto: Ragnar Hellborg
Oljemålning i en trappuppgång till ett hyreshus på torget i Kävlinge. Vattentornet till höger. I tegelbyggnade till vänster finns pumpar, reningsverk mm för vattenhantering. Vy från torget mot öster.

Foto: Ragnar Hellborg
Oljemålning i en trappuppgång till ett hyreshus på torget i Kävlinge. Vy från torget mot öster.
I Ragnar Hellborgs bok: "Kävlinges historia II. Järnvägarna i Kävlinge." går följande information att finna:
SJ byggde år 1898 ett vattentorn (till höger på bilden ovan) väster om bangården och något söder om stationsbyggnaden med en 32 m³ stor plåttank. I tegelhuset (till vänster på bilden ovan) alldeles bredvid vattentornet och nästan lika högt fanns pumpar, reningsverk med mera för vattenhantering.


Landskrona

Landskrona, Vattenverksallén (Gamla vattentornet)
N 55.8768 - E 12.8431
Reservoarvolym: 490 m³
HVY över mark: +47 m
Vattentornets höjd: 65,9 m
Marknivå: +6 m
Färdigt år: 1904
Arkitekt: Fredrik Sundbärg
Ur drift år: 1975
Ombyggnad: 1992
Arkitekter: Ulf Roos Arkitektgrupp gm Mauritz Linge o Leif Arnsby

Vykort. Från Eber Ohlssons bildsamling.

Vykort. Från Eber Ohlssons bildsamling.

Vykort. Från Eber Ohlssons bildsamling.
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken "Svenska vattentorn".

Landskrona, Badhusgatan (Nya vattentornet)
N 55.8689 - E 12.8190
Reservoarvolym: 4 000 m³
Höjd över mark: 65,9 m
Diameter: 49 m
Färdigt år: 1970
Arkitekt: VBB gm Victor Jansa, Gunnar Lindman, Erik Isgård. Knut Eriksson, Hans Trygg, Björn Lundqvist

Vykort. Från Eber Ohlssons bildsamling.

Vykort. Från Eber Ohlssons bildsamling. Bildtext: "Stadshuset, stadsvapnet och vattentornet."

SAR:s tävlingsblad 2/1960:
Inbjuden tävling om vattentorn i Landskrona.
SAR:s tävlingsblad 1/1967:
Hur gick det sen?

Del av informationskort, som på sin tid kunde fås vid besök av vattentornet.
Kortet bestod även av en andra hälft, som kunde avskiljas och användas som vykort.

Motion 2012-04-11 av Marko Huttunen (M) till kommunfullmäktige i Landskrona
om att försöka öppna tornet för allmänheten.
Debatt i Landskrona kommunfullmäktige den 29 januari 2013 om ovanstående motion. (YouTube)

Vyer från vattentornet vid Badhusgatan (Nya vattentornet)

Landskrona, Esperanza
N 55.8928 - E 12.8303

Konsul Oscar Ekmans Anstalt för Medicinalväxtodling.
Ritat: 1906   Arkitekt: Fredrik Sundbärg

Glumslöv
N 55.9393 - E 12.81742040
Reservoarvolym: 300 m³
HVY över mark: 23 m
Färdigt år: 1965
Projektör: Kjessler & Mannerstråle AB
Entreprenör: Sv Stenbeläggningar

Landskrona, Bangårdsgatan (railway)(tower demolished)
N 55.8682 - E 12.8344

© Sveriges Järnvägsmuseum, KDAE05040
Landskrona 1943-05.

© Sveriges Järnvägsmuseum, KDAE05041
Landskrona 1943-05.

Lund

Lund, Norra verket (Sölvegatan)
N 55.7118 - E 13.2040
Reservoarvolym: 550 m³
Färdigt år: 1909
Ombyggt år: 2000
Tornhöjd (exkl påbyggnad): 34 m
Arkitekt: Alfred Arwidius
Vattentornet är tagit ur drift och är nu observatorium.
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken "Svenska vattentorn".

Ladda ner artikeln i Stadsbyggnad 1964:   Lunds vattenförsörjning


Lund, Mobilvägen
N 55.7178 - E 13.2266
Reservoarvolym: 9 000 m³
    6 000 m³ och 3 000 m³
Färdigt år: 1975
Tornhöjd: 28 m
Arkitekt: K-Konsult
Konstruktör: K-Konsult
Entreprenör: ABV-Vägförbättringar

Dalby, Norra Fäladsvägen
N 55.6709 - E 13.3590
Reservoarvolym: 2 x 1 200 m³
Färdigt år: 1978
Tornhöjd: 39 m

Lund, S:t Lars
N 55.6873 - E 13.1863

N Ugglarp 1
N 55.6416 - E 13.4171

N Ugglarp 2
N 55.6414 - E 13.4164

Glidformsgjutning 1963-08-30.

Revingehed (military)
N 55.7166 - E 13.4990

Stentavla ovanför dörren:

H. Gyllenram
1900

Henric Fredrik Gyllenram var överste och chef för Södra skånska infanteriregementet 1895-1904.

Flyinge, Flyinge kungsgård (agrarian)
N 55.7494 - E 13.3507


Malmö

Malmö, Kirseberg, Vattenverksvägen
N 55.6093 - E 13.0345
Stadens äldsta vattentorn, som mellan 1879 och 1916 tjänst­gjorde som vatten­reservoar, och som därefter i 1910-talets bostadsbrist blev ombyggt till bostäder.


Modell på Baltiska utställningen 1914
Reservoarvolym: 1 200 m³
Marknivå: +13 m
HVY: +31 m
Byggnadshöjd: 27 m (inkl ståndrör)
Färdigt år: 1879
Byggkostnad: 93 000 kr



Ombyggnad av kommunens hus

Bostäder i Kirsebergstornet.



Vykort. Från Eber Ohlssons bildsamling.
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken "Svenska vattentorn".

Malmö, Pildammarna
N 55.5902 - E 12.9972
Vattentorn från 1903, delvis jugendinspirerat, är ritat av arkitekten Harald Boklund. Tornet var 1914 blickfång på Baltiska utställningen, det avställdes på grund av dess ringa höjd och volym 1916. Tornet förvaltas av VA Syd, och hyser under sommarhalvåret Galleri Pildammstornet.
Reservoarvolym: 400 m³
Marknivå: +18 m
HVY: +31 m
Byggnadshöjd: 31 m
Färdigt år: 1903
Byggkostnad: 36 000 kr
Mer om Pildammstornet:
Vattentornsvyer från Pildammstornet
Pil i Pildamm ( om vindflöjeln)
Europarådet: Pildammstornet blir bra kontorshus
Broschyrtext om Pildammstornet

Click to Enlarge

Ritning av arkitekten Harald Boklund, signerad oktober 1902.

Vykort. Foto av Berndt Johnsson, troligen sommaren 1913. Från Eber Ohlssons bildsamling.

Vykort 1914. Från Eber Ohlssons bildsamling.

Vykort. Pildammstornet och Södervärnstornet. Från Eber Ohlssons bildsamling.

Vykort. Från Eber Ohlssons bildsamling.

God Jul och Gott Nytt År-kort från VA-verket Malmö med texten: "Pildammstornet en solig februarisöndag. I fonden Pildammarnas vattentorn, som Malmöborna tagit till sitt hjärta."

Malmö, Södervärn, Södervärnsgatan
N 55.5880 - E 13.0117
Vattentorn från 1916. Tornets är ritat av dåvarande stadsarkitekten Salomon Sörensen. Arkitekturen är påverkad av jugend- och nationalromantiska strömningar. Vattentornet avställdes 2015.
Reservoarvolym: 2 300 m³
Marknivå: +11 m
HVY: +50 m
Byggnadshöjd: 54 m
Färdigt år: 1916
Byggkostnad: 310 000 kr
Mer om Södervärnstornet:
Beskrivning 1916 av Södervärnstornet
Vattentornsvyer från Södervärnstornet
75 år och står fortfarande
Södervärnstornepisoder
Södervärnstornet från en varmluftsballong


Click to Enlarge.

Click to Enlarge.

Click to Enlarge.

Click to Enlarge.
The pictures below: Click to Enlarge.

Click to Enlarge.
Från Christian Kindblads bildsamling.

Click to Enlarge.
Från Eber Ohlssons bildsamling.

Click to Enlarge.
Från Christian Kindblads bildsamling.

Click to Enlarge.
Från Christian Kindblads bildsamling.

Malmö, Botildenborg, Botildenborgsvägen
N 55.5780 - E 13.0485
Vattentorn från 1949, ritad av dåvarande stads­arkitekten Carl-Axel Stoltz. Tornet var omålat de första 30 åren, för att därefter få en bemålning där pilastrarna har markerats. Byggnaden var tänkt att även utgöra utsiktstorn.
Reservoarvolym: 3 000 m³
Marknivå: +31 m
HVY: +50 m
Byggnadshöjd: 27 m
Färdigt år: 1949
Byggkostnad: 577 000 kr
Mer om Botildenborgstornet:
Vattentornsvyer från Botildenborgstornet
Lysande julhälsning till Malmöborna
Botildenborgstornepisoder

Malmö, Oxie, Observatorievägen
N 55.5431 - E 13.0855
Vattentorn från 1972, projekterat av VBB. Tornet ligger centralt på en kulle i Oxie, och betjänar denna stadsdel.
Reservoarvolym: 5 650 m³
Marknivå: +56 m
HVY: +86 m
Byggnadshöjd: 31 m
Största ytterdiameter: 38,4 m
Färdigt år: 1972
Byggkostnad: 3,3 milj kr
Mer om Oxietornet:
Vattentornsvyer från Oxietornet
Silhuetter
Vattentorn i siktet
Foucaults pendel (fjärde stycket)
VA-Profilen: Bengt Ludvig "Ludde" Persson (Oxie vattentorn)

Malmö, Hyllie, Arenagatan
N 55.5650 - E 12.9789
Vattentorn från 1973. Tornet är det vinnande förslaget i en stor arkitekttävling. Detta förslag "Drabant" var utfört av en tävlingsgrupp från Kjessler och Mannerstråle (Stockholm). Redovisning i Arkitekttävlingar 1/1967.
Reservoarvolym: 10 200 m³
Marknivå: +21 m
HVY: +75 m
Byggnadshöjd: 62 m
Största ytterdiameter: 52 m
Färdigt år: 1973
Byggkostnad: 8,6 milj kr
Arkitekttävling 1966 om det som blev Hyllie vattentorn

Mer om Hyllietornet:
Vattentornsvyer från Hyllietornet
Högt spel i Hyllietornet
Hyllietornepisoder
Idétävling (1995-96)
Idétävlingen klar (1996)
Vattnets hemlighet
Vattnets hemlighet - mapp
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken "Svenska vattentorn".

Malmö, Johanneslustgatan Malmö-Simrishamns järnvägar (MSJ)
(railway)(tower demolished)
N 55.6014 - E 13.0456

© Sveriges Järnvägsmuseum, KDAA06208
Östervärn 1920.

Malmö, Hamngatan, (Hotell Savoy) (hotel)
N 56.6075 - E 12.9999

Malmö, Kalkbrottet, Skånska Cement AB (industry)
N 55.5714 - E 12.9243

Malmö, Malmö-Limhamns järnväg (MLJ) (railway)
N 55.5878 - E 12.9355

Klagshamn (industry)(tower demolished)

© Sveriges Järnvägsmuseum, KBEB00060

Ängsholm, Västra Klagstorp-Tygelsjö Järnväg, KTJ
(railway)(tower demolished)
"Hängande i krokig arm i T-semaforen" tog Jan-Anders Wihrén denna vy åt väster. Vattentornet står kvar i utfarten mot Klagshamn, vars industrier är synliga i horisonten.

Ladda ner de enkla skisser som Jan-Anders Wihrén, Frank Stenvall och Lars-Erik Göl gjorde av vattentornet i april 1963. Jan-Anders Wihrén påpekar att skisserna absolut inte gör anspråk på någon exakthet, men ändå ger en uppfattning om hur byggnaden såg ut.


Malmö, MAB (industry)
N 55.5822 - E 13.0046

Sprinklertorn.

Sprinklertorn.


Osby

Osby, Smittsbacke (Gamla vattentornet)
N 56.3844 - E 13.9939

Reservoarvolym: 460 m³
HVY över mark: 29 m
Färdigt år: 1955
Projektör: SIB
Entreprenör:A-Byggen, Hässleholm

View from the water tower towards the southeast.

Osby, Klinten (Nya vattentornet)
N 56.3703 - E 14.0058

Lönsboda, Dragarevägen
N 56.4058 - E 14.3166
<

Osby Södra Stambanan (SSB) (railway)(tower demolished)

© Sveriges Järnvägsmuseum, KBAA03855
Osby 1910.

Perstorp

Perstorp, Trastvägen
N 56.1442 - E 13.3967
Reservoarvolym: 600 m³
HVY över mark: 28 m
Färdigt år: 1958
Projektör: Kjessler & Mannerstråle
Entreprenör: Skånska Cementgjuteriet




Simrishamn

Gärsnäs, Malmövägen
N 55.5540 - E 14.1685
Reservoarvolym: 400 m³
HVY över mark: 22 m
HVY över NN: + 98 m
Tornhöjd: 25 m
Färdigt år: 1965
Projektör: SIB
(Sydsvenska Ingenjörsbyrån)
Entreprenör: Albo Byggnads AB

En vecka i juli 2015 pågick det en gatukonstfestival, Street Art Österlen, med internationella graffitikonstnärer som målade diverse byggnader på Österlen.

Vattentornet i Gärsnäs var ett av dem. Tyvärr blev just det inte färdigt eftersom det blåste så mycket flera dagar att det inte ansågs säkert att gå upp med liften. Lite målning blev det i alla fall på nederdelen.
/Ingrid Evaldsson

Simrishamn, Gladsax bygata
N 55.5633 - E 14.3030


Sjöbo

Sjöbo, Sjöbo ora (earth reservoir)
N 55.6210 - E 13.7158
Reservoarvolym: 450 m³
HVY: + 94 m
Färdigt år: 1961
Projektör: SIB, Sydsvenska Ingenjörsbyrån
Entreprenör: Harry Håkanssons Byggnads AB
Högreservoaren är en markreservoar, som samverkar med en annan högreservoar (också markreservoar) nordväst om Sjöbo.

Vollsjö, Ystad-Eslövs Järnväg (EYJ) (railway)
N 55.7032 - E 13.7821
Informationstavla vid tornet/pumphuset:

Pumphuset i Vollsjö ingick tidigare i en av land­skapets mest kompletta och genuina stationsmiljöer med stationshus, gods­magasin, spårområde och pumphus. I början av 1980-talet utplånades hela miljön med undantag av pumphuset.

Pumphuset i Vollsjö är ett av de få kvar­var­ande pumphusen från järnvägens barndom. Det åttkantiga vattentornet byggdes 1865. Den runda tillbyggnaden i trä tillkom 1907 och fungerade som reningsanläggning.

Pumphuset användes för att pumpa upp vatten till ångloken via en vindmölla på taket. Vindturbinen skötte sig själv, men vid stiltje användes en handdriven pump. En pumpkolv fördes upp och ner av en vevstake. Denna drevs i sin tur av ett stort svänghjul, som pumparen vevade runt. Till pumpen hörde även en kolgård.

Driften i pumphuset pågick fram till 1950-talet. Därefter förföll pumphuset alltmer och stod bl a en tid utan tak. På 1980-talet ut­fördes en omfattande renovering.


Skylttexten fortsätter nedan till vänster.
Pumphuset spelar en stor roll i Fritiof Nilsson Piratens (1895-1972) självbiografiska verk från 1932, ”Bombi Bitt och jag”. Piratens far var stins i Vollsjö kring sekelskiftet. Debatten om pumphuset har varit livlig. År 1982 bild­ades Piratensällskapet, i syfte att rädda Bombi Bitts eller snarare Jöns Pumpares hus från en hotande rivning.


Svalöv

Tågarp, Tågarpsvägen
N 55.9203 - E 12.9564
Reservoarvolym: 150 m3
HVY över mark: 24 m
Färdigt år: 1965
Projektör: VBB
Entreprenör: Tågarps Cementgjuteriet

När Svalövs kommun ville göra något åt den grå betong­silon, gavs förbättringsuppdraget åt konstnär Alexius Huber. Han svepte in tornet i 400 m² silverfärgad profilerad plåt med matt yta, samt satte upp två ädelstålreliefer, ett material han ofta arbetar med. Skapelsen stod klar till invigningen 1991-09-20.
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken "Svenska vattentorn".


Svedala

Svedala, Gjuterigatan
Sandvik AB - Åbjörn Anderson (industry)
N 55.5083 - E 13.2320


Tomelilla

Brösarp, Östra Skånes Järnvägar (ÖSJ) (railway)
N 55.7366 - E 14.1250
Vid Brösarps station finns ett järnvägsvattentorn, sammanbyggt med lokstallarna. Tornet byggdes enligt uppgift år 1900. Cisternen (som syns gen­om fönstret på bilden) rymmer 30 m³.

Från början togs vatten med hjälp av turbindrift från ett närbeläget vattendrag. Ganska snart grävdes en 20 m djup brunn i anslutning till byggnaden och vatten pump­ades upp i tornet med en ångdriven pump. Senare har denna er­satts med elektrisk pump.

Vattentornet försörjde inte bara loken, utan ock­så bygg­naderna vid stationsområdet.

Vattentornet är fortfarande i drift (museitrafik mellan Brösarp och St Olof bedrivs av Skånska Järnvägar AB).

Ingrid Evaldsson


Trelleborg

Trelleborg, Stortorget (Gamla vattentornet)
N 55.3758 - E 13.1586
Reservoarvolym: 300 m³
HVY över mark: 42 m
Tornhöjd: 58 m
Färdigt år: 1912
Arkitekt: Ivar Tengbom
Projektör: Tengbom & Torulfs arkitektbyrå, Stockholm
Entreprenör: Byggmästare N. P. Roslund
Vattentornet är ej längre i bruk

Vykort. Från Eber Ohlssons bildsamling.

Vykort. Från Eber Ohlssons bildsamling.

Vykort. Från Eber Ohlssons bildsamling.

Vykort. Från Eber Ohlssons bildsamling.


Äldre målning av dekorationsmålaren Johan Nilsson.

Äldre målning av dekorationsmålaren Johan Nilsson.

Trelleborg, Knäckekärr (Nya vattentornet)
N 55.3908 - E 13.1669
Reservoarvolym: 3 500 m³
HVY över mark: 42 m
Tornhöjd: 40 m
Färdigt år: 1971

Vy från det gamla vattentornet vid Stortorget.

Trelleborg

Trelleborg Malmö-Kontinentens järnväg (MKontJ)
(railway)(tower demolished)

© Sveriges Järnvägsmuseum, KDAE07219
Trelleborg 1916.

© Sveriges Järnvägsmuseum, KDAE07220
Trelleborg 1916.

© Sveriges Järnvägsmuseum, KDAE07221
Trelleborg 1916.

Vellinge

Falsterbo, Bävervägen
N 55.4037 - E 12.8450

Färdigt år: 1973

Ljunghusen, Västra Örnvägen
N 55.3987 - E 12.9127
Reservoarvolym: 450 m³
HVY över mark: 38 m
Färdigt år: 1962
Projektör: VBB
Entreprenör: Vägförbättringar

Ljunghusen, Ljungsäter
N 55.4011 - E 12.9394
Landstinget i Lund köpte 1921 in gården Ljungsäter i Ljunghusen söder om Malmö för att där anlägga ett sanatorium för tuberkulospatienter.

Byggmästare Anders Hansson från Höllviken anlitades att uppföra ett antal paviljonger med sjuksalar, personalrum, gymnastiksal, separata hus för kök, matsal och administrationsbyggnad samt ett vattentorn.

Sjukhuset kunde ta emot upp till 110 patienter. Personalen be­stod av omkring 20 personer, de flesta från Lunds lasarett.

Tuberkulos var inte en ovanlig sjukdom. Tuberkelbakterien fanns bland annat i mjölken. Detta var före pastöriseringen och kylskåpens tid. I behandlingen ingick sol och frisk luft som det fanns gott om på Ljungen.

När beslutet om att Falsterbokanalen skulle byggas kom i december 1940, tvingades Landstinget lägga ner sjukhuset, kanalen skulle nämligen komma att gå rakt igenom sjuksalarna. Några hus blev kvar, men de flesta byggnaderna flyttade man undan för att så småningom sälja dom som sommarhus.

Idag står administrationsbyggnaden kvar som sommarvilla, men är i dåligt skick. Vattentornet har däremot underhållits och fungerar nu även det som sommarbostad.

Christian Kindblad
2008-11-04

Vellinge, Vattentornsgatan
N 55.4732 - E 13.0243
Reservoarvolym: 700 m³
HVY över mark: 40 m
Färdigt år: 1966
Projektör: VBB
Entreprenör: Vägförbättringar


Ystad

Ystad, Frembergsgatan (Gamla vattentornet - Nappaflaskan)
N 55.4385 - E 13.8275
Ladda ner broschyren utgiven till tornets 100-årsjubileum  Ystad vatten 100 år.

Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken "Svenska vattentorn".

Ystad, Vattentornsvägen (Nya vattentornen)
N 55.4426 - E 13.8029                       N 55.4424 - E 13.8030
Reservoarvolym: 2 000 + 2 000 m³
HVY över mark: +20 m
Färdigt år: 1965 resp 1966
Projektör: SIB, Sydsvenska Ingenjörsbyrån
Entreprenör: Svenska Stenbeläggningar


Vykort. Från Eber Ohlssons bildsamling.
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken "Svenska vattentorn".

Ystad Ystad-Eslövs järnväg (YEJ) (railway)(tower demolished)

© Sveriges Järnvägsmuseum, KBEB00221
Ystad 1920.

Åstorp

Nyvång, Gruvgatan
N 56.1299 - E 12.9018


Ängelholm

Ängelholm, Torhögen, Vattentornsvägen
N 56.2598 - E 12.8893

© Eber Ohlsson 1992

Torhögen

Torhögen är den sydligaste av en rad bronsåldershögar, be­lägna på höjdryggen norrut mot Magnarp. Den var ur­sprung­lig­en 38 meter i diameter och finns utmärkt på äldre kartor, bland annat på den Skånska Rekognoceringskartan från 1812-20.

De stora gravhögarna byggdes under äldre bronsålder och an­vändes sedan som gravplats under hela bronsåldern (ca 1800-500 f Kr). De anlades på högt belägna platser i terrängen, inom boplatsen eller i dess omedelbara närhet. Det dominerande läg­et och storleken har förmodligen varit ett sätt att manifestera sin position i samhället.

I början av 1900-talet behövdes ett vattentorn till den växande staden Ängelholm. Precis som man tidigare hade utnyttjat grav­hög­ar till jordkällare och finbastur använde man nu Tor­högen för vattentornet. Det finns ännu kvar i högen. Här intill står ett senare byggt vattentorn.

Det finns inga uppgifter om vad som påträffades i högen vid bygget. Mycket av innehållet förstördes, men troligen finns här fortfarande rester efter begravningar, om än i omrört skick.

Namnet Torhögen har förmodligen uppkommit sent. Den mäkt­ige asaguden Tor var populär under vikingatiden och det blev då vanligt att namnge barn med ett sammansatt namn, där förledet Thor ingick, t ex Thorborgh.
(Skylttext vid vattentornet.)

Munka-Ljungby, Donationsgatan
N 56.2538 - E 12.9711
Detta vattentorn är ett av de 83 vattentorn som presenteras i boken "Svenska vattentorn".

Vejbystrand, Kohagevägen
N 6.3095 - E 12.7804

Vykort.

Ängelholm, Västustbanan (railway)
N 56.2431 - E 12.8536


Östra Göinge

Broby, Brobysjukhuset
N 56.2631 - E 14.0576

Immeln, Gamla Byvägen, Kristianstad-Immelns Järnväg (KIJ)
(railway)
N 56.2051 - E 14.2519

Informationstavla i vattentornet

Immelns vattentorn, i folkmun kallat pumphuset, byggdes 1909 då Kristianstad-Immelns Järnväg förlängdes från Glimåkra till Älmhult.

Tornet som är 9,9 m högt, försåg ångloken med vatten från en cistern med 16000 liters rymd. Cisternen finns fortfarande kvar i tornet och är i gott skick.

För vattenintaget från sjön installerades en pump med kapaciteten 8700 liter i tmmen. Denna drevs med en vedeldad varmluftsmaskin, en på den tiden mycket vanlig kraftkälla i järnvägsvattentorn.

Varmluftsmaskinen byttes senare ut mot en elektrisk pump som försvann när ångloksdriften upphörde på Kristianstadsbanorna omkring 1960.

En kamin höll tornet frostfritt. För att förhindra vattnet att frysa drogs rökgången, som fortfarande finns kvar, rakt genom cisternen.

Vattennivån avlästes på mätstickan på väggen. Ett lod förbundet med en flottör i cisternen visade aktuell nivå.

Även före 1909 tog loken vatten vid Immelns station, men dessa lok hade utrustning med vilken de själva sög vatten ur sjökanalen.


Illustration: Monika Larsson   Fakta: Yngve Holmgren, f.d. intendent , Järnvägsmuséet i Kristianstad


Immelns Bygdeförening

© Sveriges Järnvägsmuseum, KCAC03916
Immeln 1910.

© Sveriges Järnvägsmuseum, KCAC17518
Immeln.

Knislinge, Göingevägen
N 56.1986 - E 14.0897

Sibbhult, Ringgatan
N 56.2721 - E 14.1942

Vykort. Från Eber Ohlssons bildsamling.

Vanås, Vanås Gods
N 56.1876 - E 14.0451

Hem
Home
Vattentorn
Water Towers
Vattentorn: Skåneland
Water Towers: Scanian Provinces
Upp
Up
Senast uppdaterad 181205