Skånska vattentornssällskapet - Urbanmorfologi
Scanian Water Tower Society - Urban Morphology
Hem Vattentorn - Water Towers Ebers vattentorn Eber's Water Towers Observandum   Vattenblandat   aVA
VA-historia VA-Profiler VA-artiklar VA-litteratur Akvedukter Däxlar Diverse VA Gästsidor Länkar

Festskrift till Lennart Améen, 60 år

 Festskrift till Lennart Améen, 60 år
Tommy Book: Broder Lennart!
Anders Silfverling: Exkursioner.
Bengt Widell: 2 gånger Améen.
Bo och Sten Jönsson: Första DDR-resan.
Eber Ohlsson: Urbanmorfologen.
Gunnar Lenzholt: Köpenhamnsfragment.
Göran Lavesson: Kmp 1542.
Hans Langenstedt: Biljetter från Lidingö.
 
Jan Walter: Tramologi i øst/nord/vest/syd.
Jens Möller: Idel ädel adel?
Lennart Wärje: Tankar kring en bild.
Nils Wennström: Passering från d. 1/1 1898.
P G Andersson: Lite om Linjebuss i Lund.
Tom Persson: Vid sidan av.
Tomas Tägil: Tre stationer.
Tommy Book: Vagn 60.

Första DDR-resan.

Bo och Sten Jönsson

Tidigare publicerad i festskriften "Kilometervisa enkelspåriga minnestavlor, till Lennart Améen på hans födelsedag 4 juli 1986".

När man i Sverige vid högertrafikens införande lade ned stora delar av Sveriges spårvägstrafik kom en fråga upp på Malmöavdelningens möte. Vart reser man nu för att titta på spårvagnar? Självklart till utlandet. Vilket var då närmaste utland med spårvagnar? Jo Danmark och København. Men det ansågs så enkelt, att dit kunde var och en själv klara av att resa. Nej lite längre söder ut fick det nog bli. Europakartan kom på bordet och snabbt fann vi att DDR var ett lämpligt land. Närmaste stad med spårväg var då Rostock (Stralsund var nedlagt). Tidpunkten för Malmöavdelningens första utlandsresa fastställdes till september 1969.

Den 19/9 gav sig en liten tapper skara iväg mot DDR via Saßnitz. Ankomsten till DDR var tidig för redan vid 3-tiden på natten ankom färjan till Saßnitz. Efter sedvanliga pass- och visumformaliteter samt penning­växling kunde vi sedan åka vidare med lokaltåget till Rostock. Tåget drogs av ånglok och hade personvagnar från 1890-talet med ingång på sidorna till kupéer.

© Sten Jönsson 1969-09-20
Rostock Hauptbahnhof. 20/9 1969.
Om än det var en tidig ankomst till Rostock, så behövde vi inte vänta länge på en spårvagn. Utanför Hauptbahnhof fanns 3 st spårvagnslinjer (Linje 2, 11, 12). Våra studier satte genast igång. Olika grupper tog olika vagnar på olika linjer. Vi fick ganska snart erfara att vagnparken inte var vad vi var vana vid att se hemma. 2-axlig motorvagn med 2 st 2-axliga släp eller 2 rum och kök med 1 st 2-axlig släp. Inte långt från stationen kommer alla linjerna från Hauptbahnhof till Steintor. Här anslöt ytterligare en linje som hette 4. Den trafikerades med 2-axlig motorvagn, ibland med 1 st 2-axlig släp.

© Sten Jönsson 1969-09-20
Rostock. 20/9 1969.
Standarden på spårnätet visade sig också vara mycket sämre än hemma. Här fick vi också för första gången uppleva schienenersatzverkehr vilket sedan har förföljt oss i många städer. Yttersta biten på linje 12 var stängd för ny spårläggning. De flesta av oss åkte hela övriga linjenätet och var eniga om att linje 4 var den mest intressanta linjen. Genom gammal bebyggelse ut i industriområde förbi soptippar för att till slut komma till Gehlsdorf.

Efter ca 6-7 timmars studier i en intressant stad började hungern göra sig påmind. Matställen var det emellertid inte så gott om, men en restaurang utanför stationen fanns det. Här gick några av oss in for att äta en god middag, trodde vi. Efter lång väntan kom äntligen en kypare, för vilken just du Lennart förklarade att vi hade bråttom, för vi skulle med tåget. Resultatet av det hela blev att vi inte fick någon middag där. Kyparen förklarade nämligen att han hade inte mer betalt för att han arbetade fortare. Vi fick nöja oss med läsk och lite tilltugg inhandlat på stationen.

På eftermiddagen for vi så åter till Saßnitz. Därifrån vidare med tågfärjan Skåne till Trelleborg för att till slut nå Malmö på kvällen.

Samtliga belåtna med vår första gemensamma resa till DDR. Landet har sedan dess givit oss mycket.

Som avslutning vill vi här gratulera dig Lennart på din 60-årsdag, önska lycka till i fortsättningen och självklart hoppas vi på en ny gemensam resa till staden Rostock. Kanske kan 18:e resan i ordningen bli ett återbesök i Rostock.
Supplement 1

SSS: Malmö kontinentresor:
1969-09-20Rostock
1971-05-08--09Rostock, Schwerin
1972-05-06--07Magdeburg
1973-05-05--06Hannover, Braunschweig
1974-05-04--05Leipzig
1975-05-02--05Szczecin, Poznan
1976-04-25--26Szczecin, Gorzow
1977-04-23--24Berlin med omnejd
1978-04-15--16Cottbus, Görlitz
1979-04-28--05-01Gera, Plauen
1980-05-02--04Gdansk, Elblag
1981-05-01--03Naumburg, Erfurt, Gotha
1982-05-08--09Potsdam, Brandenburg
1983-05-12--15Jena, Zwickau, Karl-Marx-Stadt m fl
1984-05-05--06Cottbus, Frankfurt/Oder
1985-05-16--19Dresden, Bad Schandau
1986-05-09--11Halle m fl
Supplement 2

SSS: Malmö Nordenresor:
1964-09-13MSS 34   Linje 3
1966-06-19MSS 77   Linje 4
1966-11-20HSS 27+108   Linje 1, 3
1967-03-05MSS 12   Linje 1, 4
1968-05-19MSS 42   Linje 4
1969-02-09MSS 12   Linje 4
1969-12-11MSS 12   Linje 4
1970-04-26MSS 42   Linje 4
1971-02-07ML 12   Linje 4
1971-04-17ML 499   Malmö Runt
1971-10-03ML 458   Malmö rundtur
1972-02-13NKA 16, 43   Linje 2, 3
1972-03-05ML 12   Linje 4
1972-12-07ML 12   Linje 4
1973-03-18ML 12, 76+194   Linje 4
1973-04-27ML 71   Linje 4 (sista dagen)
1974-06-08Malmköping
1975-04-19ML 468   Malmö rundtur
1975-11-22LB 382   Lund rundtur
1977-02-12Öresund runt, Nærumbanen
1979-09-15Skjoldenæsholm
1980-10-18LB 628   Lund rundtur
1982-09-19LB 656   Skjoldenæsholm
1983-10-30MSS 47   Malmö öster rundtur
1984-05-27MSS 47   Malmö söder rundtur
1985-09-14MSS 47   Skjoldenæsholm
1986-04-05MSS 47   Helsingborg

Hem
Home
Ava
Not water or sewerage
Festskrift till Lennart Améen, 60 år
A miscellany in honour of Lennart Améen, 60 years
Upp
Up
Senast uppdaterad 050116